Hemelvaart 30 mei Gängekestocht 

 Graag opgeven!

9.30 uur verzamelen met de fiets bij ’t Koppelhuis.                   9.45 uur verzamelen op de Markt bij het Nationaal Onderduikmuseum

Als protestantse Gemeente Bredevoort willen we op Hemelvaart de tocht door Aalten lopen door de steegjes om zo op een andere manier het dorp te leren kennen.

In verband met het aantal gidsen, willen we graag weten hoeveel mensen mee doen. Opgeven voor 27 mei bij Ada Endeveld, tel:538848  predikant@pkn-bredevoort.nl. . Vrijwillige bijdrage!

 

Stille week: Pelgrimstocht achter Jezus aan.

In de Stille week gedenken we wat Jezus deed voor ons. Als leerlingen van Jezus, willen we in zijn voetstappen lopen.  Wat dat werkelijk betekent, leren we beetje bij beetje  als we die weg gaan de drie dagen voor Pasen. We vieren s’ avonds om 19.30 uur in een kring rond de Avondmaalstafel het Heilig Avondmaal, voorafgegaan door een handwassing om te gedenken hoe Jezus de voeten van zijn discipelen waste. De volgende dag lezen we het lijdensverhaal uit Lucas op dezelfde tijd, ook in een kring. Op Stille  zaterdag ook om 19.30 uur wachten we op het licht van Pasen dat binnen wordt gebracht.

Ondertussen lezen we de verhalen uit het oude testament over mensen die met God op  weg gingen: Abraham, Jozef, Mozes en Jona. Nadat we gevierd hebben hoe het licht van Pasen is binnengebracht en we ook onze doop herdacht hebben, lezen we uit het laatste hoofdstuk van Lucas van de Emmaüsgangers:  hoe Jezus ook nadat hij uit de wereld verdwenen lijkt, toch met ons mee loopt.

Belijdenis: ´ja´zeggen tegen het geloof en lid worden van de kerk

De meeste mensen in onze kerk worden als kind gedoopt, omdat hun ouders dat willen. Er zijn ook mensen die pas later toch bij de kerk willen horen, geïnspireerd worden door het geloof of de persoon van Jezus Christus. Zij kunnen als volwassene gedoopt worden. Ze zeggen ´ja` tegen het geloof. Dat heet belijdenis doen. Zij die als kind gedoopt zijn kunnen ook ´ja´ zeggen tegen hun geloof door belijdenis te doen. Dat gebeurt in een viering in de kerk. Daarna ben je ´belijdend lid´ van de kerk.

Wil jij belijdenis doen, dan kun je je opgeven bij de predikant van Bredevoort, ds. Ada Endeveld, telefoon 0543-538848.

email: predikant@pkn/bredevoort.nl

De voorbereiding voor de belijdenis duurt  meestal zes of zeven bijeenkomsten.

Stilteviering 10 april

De stiltevieringen zijn om 19.30 uur in de Joriskerk en bedoeld om tot rust te komen en tijd te nemen om stil te staan bij de voorbereiding op Pasen. De laatste stilteviering van de 40-dagentijd is op 10 april.

 

Palmpasen

De viering op Palmpasen heeft altijd een dubbel karakter. Aan de ene kant is daar de blijdschap van de intocht in Jerusalem, aan de andere kant werpt het lijden van Christus al zijn schaduw vooruit. In de Palmpasen stok komt het allemaal samen. De versiering met buxus (altijd groene takken) verwijst naar de palmbladeren waarmee gezwaaid werd bij de intocht.

De haan van brood verwijst naar het laatste avondmaal, waarbij brood gedeeld werd, maar ook naar het zinnetje wat Jezus bij die gelegenheid aan Petrus zei: “Nog voor er vannacht een haan driemaal kraait, zul je mij driemaal verloochenen” (Lucas 22: 61) Het kruis verwijst natuurlijk naar de kruisiging op Goede Vrijdag en soms worden er dertig snoepjes aan gehangen, symbool van de dertig zilveren munten die Judas kreeg voor zijn verraad. De versiering geeft het geheel toch een vrolijk uiterlijk en dat verwijst naar het feest van Pasen. Op Palmpasen zijn alle kinderen die willen welkom in t koppelhuis om een palmpasenstok te maken van 9.30 uur tot 10.30 uur.

 

 

 

 

Meditatie

De aanslag in Utrecht kwam hard aan vorige week. Dat je in ons land zo maar kan sterven in een gewone tram. Omdat het zo alledaags is, hoor je direct dat de één een zoon heeft die er vlakbij werkt en de ander woonde er jaren in de buurt ;een volgende meldt dat de vriendin van een dochter net een uur eerder in de tram zat. De gedachte bekruipt ons allemaal: “Ik had het ook kunnen zijn” Je wordt er bang van. Wat ook angstig maakt is de onzekerheid. Als je niet weet waarom het gebeurt, kun je je geen inschatting maken van wanneer het weer gaat gebeuren.

Sommigen willen graag weten: “wat zit er nu achter zit bij de daders.” Ze hopen door te dringen in hun verwarde geesten en zo een schuldige aan te wijzen. Maar als een mens echt goed in de war is, dan valt er ook op zijn gedrag geen peil te trekken. Dat is een gevaarlijke combinatie met wapens en ideeën dat je alles mag doen om je ideaal te bereiken. De conclusie die ik trek is: dit soort geweld is nauwelijks te voorspellen. Het is ook onzin om te beweren dat je het zou kunnen bestrijden en dat je dat als overheid altijd zou kunnen voorkomen.

Het enige wat ons kan redden is kalmte en ons niet laten beheersen door angst. Jezus laat ons zien hoe dat moet. Hij beantwoordt geweld niet met geweld, maar draagt zijn angst in Getsemane op aan God. Hij is niet kalm op dat moment, want hij weet dat de krachten waar hij mee te maken heeft machtig en gewelddadig zijn. Toch komt hij tijdens het bidden over zijn angst heen en kan hij ook de eenzaamheid aan.

Niet alleen Jezus Christus ging die weg, maar vele christenen na hem, zoals Martin Luther King en Bonhoeffer, die gevangengezet was door de nazi’s en uiteindelijk stierf in de gevangenis. Hij schrijft daar in zijn dagboek: “Als Christus aan boord is, is de angst overwonnen. De mens hoeft geen angst te hebben.” (11, 12,13 januari, Brevier, Bonhoeffer) Vechten tegen de angst is niet terugvechten, maar de kalmte bewaren.