Vanuit de Kerkenraad

Uit de vergadering gehouden op 27-03-2018
Gemeenteopbouw
Het nieuwe systeem van wijkpastoraat begint steeds meer vorm te krijgen. In alle wijken zijn er inmiddels activiteiten georganiseerd. Heel leuk ook om te zien hoe divers deze activiteiten zijn. In alle wijken zijn er kerstbijeenkomsten voor ouderen georganiseerd, er zijn wandelingen en fietstochten geweest, spelletjes gespeeld, er is samen gepraat over een geliefd voorwerp. In een van de wijken wordt binnenkort zelfs een uitstapje naar de escape-room in Aalten gemaakt.
Het is fijn om te merken dat deze ontwikkelingen hun weg hebben gevonden zoals ze beoogd waren, en dat er veel mensen zijn die hierin een rol willen spelen.

Kerk van de toekomst
Het moderamen heeft zich de afgelopen maanden verdiept in ‘de kerk van de toekomst’. Hoe zal onze gemeente in de toekomst vorm hebben? Wat voor soort gemeente zijn we en met welke activiteiten? Financiën zijn belangrijk, maar hebben in deze meer inhoudelijke zoektocht een ondergeschikte rol gespeeld. Er is een lang en zoekend traject afgelegd waarbij er achterom is gekeken (naar de geschiedenis), rond is gekeken (wat doen andere gemeenten? – wat doet de PKN?), maar waarbij bijvoorbeeld ook is gedacht over ‘hoe kijken buitenstaanders naar de kerk’?
De bevindingen zijn uiteindelijk samen te vatten in twee categorieën: uitgangspunten en aanbevelingen. Deze willen we delen en hier willen we vanuit gaan in het vervolg van dit traject.
Uitgangspunten:
1. Accepteer dat je een minderheid bent en dat je niet de conjunctuur kan wijzigen.
2. Wees overtuigd, blij en enthousiast in wat je doet met de blijde boodschap.
3. Accepteer je medemens zoals die is.
Aanbevelingen:
1. Staar je niet blind op nummers.
2. Baken je grenzen naar buiten niet af.
3. Durf anders dan een ander te zijn.
4. Richt je op activiteiten die inspireren of iets van Gods oneindige gulheid laten zien.
5. Richt je op het middelpunt: Jezus boodschap en zijn rijk – en vier dat.
Er kwamen ook concrete zaken langs tijdens het zoektraject. Welke activiteiten passen bij een geloofsgemeenschap in de huidige tijd? Doen we deze al of kan er nog wat bij? Een korte brainstorm en inventarisatie leverde een paar leuke nieuwe ideeën op. Bijvoorbeeld om iets te gaan doen op het gebied van kunst, vaker een koor of muziekensemble uit te nodigen, een uitwaaiweekend of een uitstapje naar een klooster te organiseren.
Deze zoektocht is nog in volle gang. Het moderamen heeft de Kerkenraad hier tijdens de laatste vergadering over bijgepraat en getoetst de juiste weg is ingeslagen. De Kerkenraad kon instemmen met het volgen van dit spoor.

Uit de vergadering gehouden op 23-01-2018

Ontbinding stichting Restauratiefonds

De onlangs ingezette ontbindingsprocedure voor de stichting Restauratiefonds is afgerond en de opheffing van de stichting is hiermee voltooid. Opheffing was wenselijk omdat het Restauratiefonds al lange tijd niet meer actief was. Kerkenraad, landelijke kerk en Kamer van Koophandel zijn akkoord gegaan met de ontbinding. Het bestaande batige saldo is overgeboekt naar de Kerk. Omdat dit geld voor restauratiedoeleinden is gedoneerd, wordt het door de kerkrentmeesters geoormerkt voor onderhoud.

Omroep Gelderland

De kerk is benaderd door omroep Gelderland: op 17 februari brengen zij in het kader van het programma Ridders van Gelre een bezoek aan Bredevoort. De Joriskerk zal als uitvalsbasis fungeren voor dit bezoek. Er zal een rondleiding door de kerk gegeven worden en het gezelschap zal lunchen in ’t Koppelhuis. Een heel mooie gelegenheid om Bredevoort, de Joriskerk en ’t Koppelhuis in een breed regionaal kader onder de aandacht te brengen!

Informatieboekje & activiteitenboekje

Samen met de brief voor Kerkbalans heeft u het nieuwe informatieboekje van de Protestantste Gemeente Bredevoort ontvangen. Het is een boekje dat voor gemeenteleden bedoeld is als naslagwerk, maar ook als middel om anderen kennis te laten maken met onze gemeente. Doel van het boekje is om te laten zien wat we doen als kerk, het is dus deze keer minder opgezet als ‘smoelenboek’. Daarnaast is ook voor 2018 het programmaboekje ‘Rond de st Joriskerk…’ weer gemaakt, waarin alle activiteiten die de PG Bredevoort dit jaar organiseert, op een rijtje zijn gezet. De kerkenraad hoop dat gemeenteleden de beide uitgaven met veel plezier zullen gebruiken! het boekje is dte vinden op deze website onder info.